توسعه بازار صادرات غیرنفتی برای کاهش اثر گذاری های تحریم ها

برای کاهش اثرگذاری تحریم ها چاره ای جز توسعه صادرات غیرنفتی نداریم.

عضو هیئت مدیره اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران طی گفت و گویی با خبرگذاری اقتصادملی گفت:در شرایط فعلی باید فرصت ها،هم اندیشی و شناسایی توانمندی های صادراتی را برای توسعه صادرات غیرنفتی مغتنم بشماریم.

توسعه بازار صادرات غیرنفتی برای کاهش اثر گذاری های تحریم ها

محمد میرزایی منش با اشاره به وابستگی طولانی مدت اقتصاد ایران به درآمدهای نفتی و شکل گیری اپیدمی اقتصاد صرفا دولتی تاکید کرد:امروز برای کاهش این وابستگی و پایین آوردن میزان اثرگذاری تحریم ها چاره ای جز توسعه بازار صادرات غیرنفتی برای کشور وجود ندارد باید نیاز به تغییر را درک کرد و شجاعت تحول را رقم زد و این فرصتی است برای جابه جایی اقتصاد از بخش دولتی به بخش خصوصی،لذا بخش خصوصی باید هرجه سریعتر با حضور در میدان ارائه راهکار و تقویت رسالت های تشکل گرایی جایگاه خود را به دست بگیرد و محصولات خود را به بازارهای دنیا صادر کند.

دولتمردان از روی ناچاری ضرورت توجه به صادرات غیرنفتی را بیش از گذشته حس کرده اند

وی درباره ارزیابی خود از نقش شرکت های خصوصی در زمینه افزایش صادرات غیرنفتی گفت:خوشبختانه دولتمردان از روی ناچاری ضرورت توجه به صادرات غیر نفتی را بیش از گذشته حس کرده اند که بعضا متوجه شده اند که راه برون رفت از این وضعیت تکیه بر توان بخش خصوصی می باشد.

محمد میرزایی منش در ادامه گفت گو با خبرگزاری اقتصاد ملی گفت:امروزه شرکتهای داخلی فن آور،دانش بنیان و همچنین شرکت های خلاق باید با استفاده از تمام ظرفیت های اقتصادی و صنعتی کشور چه در حوزه خدمات و مشاور حضور خود را کمرنگ نکنند چون بیش از پیش نیاز به حضور سربازان اقتصاد کشور با رویکرد مطالبه گری و تشکل گرایی که در دنیا مرسوم است احساس می شود.

بخش دولتی طعم نظارت را می چشد اگر بخش خصوصی مطالبه گر باشد نه صرفا معامله گر

میرزایی منش عنوان کرد:رسالت های تشکلی و پایبندی به تعهدات تشکلی باید بخش خصوصی با حضور خود از تشکلها خواستار شوند تا بخش دولتی طعم نظارت را بچشد و امروزه شاهد شانه خالی کردن از زیر ریسکهای اقتصادی در وضعیت کنونی از طرف بخش دولتی نباشیم.

عضو هیئت مدیره اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات در ادامه اظهار کرد:با اشاره به اینکه برای توسعه صادرات غیرنفتی جدای از برنامه ریزی باید مشکلات زیر ساختی موجود را با تشویق بخش خصوصی به مطالبه گری و بیداری حل کرد گفت:نمی توان همه مشکلات اقتصادی کشور را به تحریم نسبت داد ما بیشتر از تحریم های خارجی از مدیران داخالی آسیب می بینیم،بعضا منابع و بودجه هایی اط زرف دولت برای بخش خصوصی تخصیص داده می شود که متاسفانه به دلیل ضعف مطالبه گری در تشکل های بخش خصوصی و عدم شناخت حق و حقوق در بخش خصوصی،مدیران محترم این منابع را غیرهدفمند و بی برنامه صرف توسعه سازمانهای دولتی خود می کنند حتی بدون آنکه ترسی از پاسخگویی داشته باشند.

بخش خصوصی باید از حقوق خود آگاه شود باید از طریق تشکلها به مطالبه گری روی بیاورد

وی در ادامه با مطرح کردن سوالاتی گفت:چرا حمایت ها از بخش خصوصی با راهکارهای دولتی و بانکی قانونگذاری می گردد؟چرا بخش خصوصی و تشکل ها سکوت می کنند؟چرا بعضا بخش خصوصی و هیات تشکلها بالاترین هذف خود را در رسیدن به پست و مقام دولتی برنامه ریزی می کنند؟چرا بخش خصوصی دنباله رو مسیرهای اشتباه بخش دولتی می شود؟کجای کار می لنگد؟

بخش خصوصی غیر مطالبه گر که صرفا اهداف شخصی خود را دنبال می کنند یا بخش دولتی بی خیال که همه ریسکهای اقتصادی کشور را به بخش خصوصی منتقل می کند!

میرزایی منش از مدعیان حمایت از بخش خصوصی خواستار شد و هشدار داد

در این شرایط که بعضی شرکت ها و صنایع،حقوقی پرسنل خود را با سختی و فداکاری تامین می کنند سرمایه و اندک حمایتهای دولتی را به بیراهه و نابودی هدایت نکنند امروز ما می بینیم برج ها،ادارات و ساختمانهای لاکجری شما را که به بهانه حمایت از بخش خصوصی بنا کرده اید ولی شرکتهای بخش خصوصی بی نصیب از حمایت های شما،یکی پس از دیگری در حال نابودی و تعطیلی است.

در ادامه وی تاکید کرد:بنده با اندکی تحقیق در قوانین بعضی مدعیان حمایتی ایراداتی دیده ام که بسیار دردناک است.اگر این نهادها که فلسفه ظهور آنها با این همه ساختمان اداری و پرسنل حمایت از بخش خصوصی بوده است،سریعا تغییر رویه دهنده و روشهای حمایتی درست با کمک تشکلها برای حمایت از بخش خصوصی تدوین کنند حداقل می توان مشکلات مالی خیلی از شرکتها را در این موقعیت تسکین داد لذا از صندوقها و نهادهای دولتی،خصوصی که بسته های حمایتی بخش خصوصی را در اختیار دارند در اینجا میخواهیم که رویه های درست و حمایتی واقعی را در پیش بگیرند و همه ریسکهای اقتصادی را صرفا به فعالان ونوآوران منتقل نکنند و از خواب مدیریتی بیدار شوند.

وی در ادامه با بیان اینکه صادرات غیرنفتی یکی از مولفه های مهم در سیاست حمایت از کالای ایرانی است گفت:

تولید کیفی می تواند صادرات را افزایش دهد و در مقابل با فراهم کردن مقدمات برای صادرات بیشتر زمینه ساز تولید بهتر و با کیفیت تر خواهد بود به نحوی که در این شرایط هم وضعیت اشتغال و اقتصاد کشور بهبود و توسعه می یابدو هم تولید ملی جان می گیرد و لازمه این موضوع هم افزایی و شناخت توانمندی ها در بخش خصوصی می باشد که با حصور در نمایشگاه های هدفمند با برنامه ریزی تشکلها،حضور و مشارکت در تشکیل جلسات تشکلها،ارتباط تشکلها با یکدیگر،می تواند این امر را تسریع بخشد.

میرزایی منش با اشاره به برگزاری چهارمین نمایشگاه ایران اکسپو و لزوم حضور صادرکنندگان بخش خصوصی گفت:

برگزاری هدفمندی این گونه نمایشگاه ها دستاوردهای خوبی می تواند به همراه داشته باشد.امیدواریم در این نمایشگاه با حمایت واقعی نهادهای دولتی و حاکمیتی،برنامه ریزی تشکلهای توانمند و صادراتی کشور توسعه صادرات غیر نفتی فراهم شود.

وی یاد آور شد:ارکان اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران بر این باورند که در ادبیات تجاری سازی و مدل های صادراتی،یکی از راههای ارتباط گیری شرکت های خدماتی و تولیدی داخلی با تجار و بازرگانان خارجی،حضور در نمایشگاه هایی ست که شرکت ها و تجار خارجی نیز درآن حضور داشته باشند.

بنیان گذار سامانه هوشمند نت بار درباره دعوت از مدیران برخی از کشورها گفت

لذا در این تشکل صادراتی در سال گذشته ضمن حضور در نمایشگاه ایران اکسپو از مدیران و وزارتخانه ها و تجار برخی از کشورهای همسایه با هزینه های شخصی دعوت به حضور به عمل آورد تا بتواند در یک فضای مناسب از نزدیک محصولات شرکتهای ایرانی را برای این تجار و بازرگانان خارجی معرفی کند.

همچنین این اتحادیه حمایت خود را از مشارکت کنندگان در نمایشگاه ایران اکسپو امسال در جهت عرضه و بازاریابی بین المللی اعلام کرد.و تمام تلاش خود را برای معرفی محصولات شرکتهای ایرانی در این نمایشگاه که در تاریخ پانزدهم بهمن ماه در نمایشگاه بین المللی شهرآفتاب برنامه ریزی شده است به عمل می آورد.

توسعه بازار صادرات غیرنفتی برای کاهش اثر گذاری های تحریم ها
                                                            جهت مشاهده خبر وارد لینک روزنامه اقتصاد ملی شوید.
,

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

یازده − ده =

فهرست