نوسازی ناوگان جاده ای در سال جاری

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای برنامه های این سازمان در سال جاری را تشریح کرد.

داریوش امانی مصادف با روز گرامیداشت ایمنی حمل و نقل در گفت و گو با خبرنگار مهر گفت:سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در حوزه های ایمنی عبور و مرور،تسهیلگری در حمل و نقل جاده ای،ایجاد زیر ساخت های مهم،نگهداری راه های شریانی،اصلی و فرعی و روستایی کشور،ایجاد مجتمع های خدمات رفاهی،راه اندازی تیرپارک ها،تسهیلگری در حوزه فعالان حمل و نقل جاده ای و نوسازی ناوگان حمل و نقل جاده ای اعم از بار و مسافر ایفای نقش می کند.

نوسازی ناوگان جاده ای در سال جاری
نوسازی ناوگان جاده ای

وی افزود:در خصوص نوسازی ناوگان جاده ای شاهد فرسودگی بسیار زیاد ناوگان باری هستیم در حال حاضر بیش از 55 هزار خودروی سنگین بالای 40 سال داریم که باید نوسازی شوند.

معاون وزیر راه ادامه داد:برای نوسازی ناوگان،هم از ظرفیت تولید داخل استفاده شده است از همین رو سال گذشته دو قرار داد با خودروسازان داخلی منعقد کردیم که شامل نوسازی 6 هزار دستگاه وسیله نقلیه سنگین می شود.

امانی یادآور شد:با توجه به محدودیت های تولید داخل قرار شد روند نوسازی ناوگان از طریق واردات خودروهای خارجی زیر 3 سال کارکرد و براساس قانون پیگیری شود.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای اطهار داشت:از سال گذشته تعدادی کامیون زیر 3 سال ساخت وارد کشور شده بود که فرآیندهای قانونی ترخیص آن در حال انجام است و به مرور وارد عرصه حمل و نقل کشور می شود.

ماشین آلات راهسازی 

وی با اشاره به نامگذاری سال جاری به سال تولید،پشتیبانی ها و مانع زدایی ها تصریح کرد:سازمان راهداری هم به این موضوع اعتقاد دارد و سعی می کند در خریدهایی که انجام می دهد نگاهش به شرکت های دانش بنیان داخلی باشد.

امانی مهم ترین اقدام سازمان راهداری در سال جاری را خرید ماشین آلات راهسازی از تولید کنندگان داخلی عنوان کرد و اظهار کرد:به زودی اولین قرار ما با شرکت هپکو به امضا می رسد که در راستای تقویت تولید داخل محسوب می شود.

امانی افزود:همچنین قرار است تجهیزات نرم افزاری و هوشمندسازی ترددهای داخلی را از شرکت های دانش بنیان کشور خریداری کنیم.

واردات کامیون های دست دوم

معاون وزیر در پاسخ به این پرسش که علت مخالفت تعدادی از نمایندگان مجلس با واردات کامیون های دست دوم اروپایی چیست گفت:55 هزار دستگاه کامیون بالای 40 سال داریم که تنها 10 درصد آنها یعنی 5 هزار و 500 دستگاه ناوگان قرار است از محل واردات کامیون های دست دوم اروپایی نوسازی کنیم.مابقی را از محل تولید کارخانجات داخل تامین خواهیم کرد.

نوسازی ناوگان جاده ای در سال جاری

وی به فرسودگی بالای بخش حمل و نقل جاده ای بار اشاره کرد و اظهار کرد:هرچه سریعتر باید این فرسودگی برطرف شود و سن ناوگان به سن قانونی برگردد.در حال حاضر سن ناوگان باری جاده ای 21 سال است بنابراین طرفیتی ایجاد شده تا چند هزار دستگاه کامیون دست دوم با برند اروپایی وارد شود.

تولیدات داخلی

امانی ادامه داد:سال گذشته قرارداد تولید 6 هزار دستگاه با خودروساز داخلی به امضا رساندیم و اخیرا هم مذاکراتی با بخش خصوصی در بحث تولید ناوگان جاده ای انجام داده ایم و قرار است از طرفیت بخش خصوصی هم بهرمند شویم.

وی خاطر نشان کرد:از منابع داخلی سازمان راهداری،قراردادهای تولید  ناوگان با خودروساز داخلی به امضا می رسد،تسهیلاتی که بانک در اختیار متقاضیان قرار می دهد با نرخ سود 21 درصد اعطا می شود اما برای آنکه این تسهیلات جذابیت داشته باشد و به رانندگان کمکی کرده باشیم ما به التاوت نرخ سود تسهیلات را از محل منابع داخلی سازمان راهداری تأمین کرده و به صورت یارانه ای در اختیار رانندگان قرار می دهیم.

سود وام خرید کامیون نو 4 درصد می شود

وی ادامه داد:قرار است تسهیلاتی که رانندگان دریافت می کنند با نرخ سود 4 درصد بازپس داده شود اما با توجه به اینکه رقم اقساطی که رانندگان پرداخت می کنند بالاست دنبال آن هستیم تا تسهیلات خرید کامیون نو از 5 سال به 10 سال افزایش یابد.

معاون وزیر راه گفت:378 هزار دستگاه انواع کامیون در ناوگان حمل و نقل بار جاده ای فعال است که 45 درصد آن ها بالای سن قانونی دارند.

آخرین وضعیت مرزهای شرقی 

امانی درباره بسته شدن مرزهای شرقی و همچنین مرزهای ایران با عراق گفت:ما تابع دستورات ستاد ملی مقابله با کرونا هستیم و هر پروتکل و دتورالعملی تصویب و ابلاغ شود ما هم در مرزها اجرا خواهیم کرد.4 اردیبهشت نیز بخشنامه ای درباره ممنوعیت تردد در مرزهای شرقی به سازمان راهداری ابلاغ شد و تلاش می کنیم تا پروتکل های اعلامی در مرزها اجرا می شود.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای ادامه داد:قرار است کالاها از تونل ضدعفونی عبور کنند و وزارت بهداشت و دیگر دستگاههای مرتبط هم همکاری خواهند کرد تا این پروتکل اجرا شوند در مرزهای غربی هم همین شیوه نامه در حال اجراست.

, ,

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

دو × سه =

فهرست