![جدیدترین اطلاعات درباره تخصیص سهمیه گازوئیل | ویژه کامیون داران جدیدترین اطلاعات درباره تخصیص سهمیه گازوئیل | ویژه کامیون داران](https://netbar.ir/blog/wp-content/uploads/external/4a79b6a44a1f9fdfad74271fba99d1d2.jpg)
جدیدترین اطلاعات درباره تخصیص سهمیه گازوئیل | ویژه کامیون داران
با اجرای دو طرح کلیدی سپهتن و سیپاد، عملکرد ناوگان گازوئیلسوز بهصورت سیستمی به سامانه هوشمند سوخت منتقل میشود. این اقدام منجر به کاهش چشمگیر مصرف گازوئیل در بخش حملونقل کشور خواهد شد.
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی از افزایش ۱۲ درصدی مصرف گازوئیل کشور در شهریور امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد. وی در این خصوص بیان کرد که با اجرای دو طرح مهم سپهتن و سیپاد، عملکرد ناوگان گازوئیلسوز بهصورت سیستمی به سامانه هوشمند سوخت منتقل خواهد شد و به این ترتیب، کاهش قابل توجهی در مصرف نفت گاز در بخش حملونقل کشور مشاهده خواهیم کرد.
به گزارش تین نیوز به نقل از خبرآنلاین، کرامت ویس کرمی با اشاره به اینکه سازوکار تخصیص سهمیه گازوئیل به ناوگان دیزلی درون و برون شهری مشخص است، افزود: بر اساس مصوبه سال ۱۳۹۳ هیئت وزیران، مقدار سهمیه گازوئیل ناوگان دیزلی بر اساس عملکرد سازمان حملونقل جادهای در حوزه برون شهری و همچنین سازمان شهرداریها و دهیاریهای وزارت کشور در حوزه درون شهری تعیین و تخصیص داده میشود.
وی تأکید کرد که طبق قانون، عملکرد ناوگان دیزلی در حوزههای درون شهری و برون شهری باید بر مبنای سامانههای سپهتن و سیپاد مشخص شود. متولی اجرای سامانه سپهتن (سامانه پایش هوشمند تردد ناوگان دیزلی برون شهری) سازمان راهداری و حملونقل جادهای است که هنوز این پروژه را به اجرا در نیاورده است.
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ادامه داد که براساس مصوبه هیئت دولت، تجهیزات سامانههای سیپاد و سپهتن باید بر روی تمامی ناوگان دیزلی، مسافری، باری، درون شهری و برون شهری نصب شود. عملکرد واقعی ناوگان نیز باید بر اساس این سامانهها به شرکت ملی پخش منتقل شود تا سهمیه نفت گاز بر اساس این عملکرد تخصیص یابد.
ویس کرمی تصریح کرد که استفاده از بارنامه و باربرگهای درون شهری ممکن است منجر به ارسال عملکردهای غیرواقعی به شرکت ملی پخش شود. به همین دلیل، این شرکت با همکاری سایر دستگاهها، طرحی را برای ثبت عملکرد واقعی ناوگان تدوین کرده که در حال حاضر بهصورت آزمایشی در حال اجراست.
او افزود که این طرح ابتدا برای ناوگان باری بالای ۵۰ تن، که شامل ۲۷ هزار دستگاه است، اجرایی میشود. با استفاده از بارنامه و صورت وضعیت مسافری، مبدا و مقصد ناوگان قابل مشاهده خواهد بود و آنها میتوانند از جایگاههایی که در مسیر خود وجود دارد، سوختگیری کنند.
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی گفت: در این طرح، مسیر حرکت ناوگان توسط سازمان راهداری و حملونقل جادهای تعیین میشود و تخصیص سوخت بر مبنای حرکت در مسیر تعیین شده انجام خواهد شد. پس از رفع کامل ایرادها و کسب رضایت نسبی ذینفعان، این طرح به سایر ناوگان نیز گسترش خواهد یافت.
وی همچنین به موضوع صدور بارنامههای سوری در کشور اشاره کرد و گفت: صدور بارنامههای سوری میتواند ناشی از تخلفات شرکتهای حملونقل باشد، اما با ورود دستگاههای نظارتی مانند سازمان حملونقل جادهای و شرکت ملی پخش، حجم این تخلفات کاهش یافته است.
کرامت ویس کرمی در ادامه به مصرف نامتعارف در بخش حملونقل اشاره کرد و افزود: میانگین مصرف روزانه گازوئیل در بخش غیرنیروگاهی در شهریور امسال به حدود ۶۵ میلیون لیتر رسید که این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته حدود ۱۲ درصد افزایش یافته است.
به گفته وی، با اجرای طرحهای سپهتن و سیپاد، عملکرد ناوگان بهصورت سیستمی به سامانه هوشمند سوخت ارسال میشود و از صدور اسناد حمل و صورت وضعیت دستی جلوگیری خواهد شد. این اقدام باعث کاهش قابل توجهی در مصرف نفت گاز در بخش حملونقل خواهد شد.
ویس کرمی در پایان به چالشهای اجرای طرحهای سپهتن و سیپاد اشاره کرد و گفت: عدم وجود سرمایهگذار و عدم انتخاب پیمانکار برای اجرای این طرحها از جمله مشکلاتی است که به تأخیر در اجرای پروژهها منجر شده است. امیدواریم با اجرای سریعتر این طرح، شاهد دریافت واقعی اطلاعات عملکرد ناوگان حملونقل دیزلی و کاهش مصرف نفت گاز در این بخش باشیم.