افزایش قیمت لاستیک سنگین با خروج از ارز دولتی

لاستیک سنگین با ارز 4200 تومان و حواله صدور خرید لاستیک از سوی سازمان راهداری لغو شد در پی آن رانندگان از افزایش قیمت این کالا در صنعت حمل و نقل خبر می دهند.

به نقل از خبرگزار مهر از خرداد سال گذشته با تصویب ستاد اقتصادی دولت،لاستیک سنگین از زمره کالاهای اساسی خارج و واردات آن از شمول دریافت ارز دولتی حذف و قرار شد لاستیک های سنگین با ارز نیمایی وارد شوند.

با این حال مقرر شد آن دسته از واردکنندگانی که واردات لاستیک سنگین تا پس از تاریخ تصویب دستورالعمل جدید را ثبت سفارش کنند همچنان با ارز 4200 تومانی لاستیک وارد کنند.

این موضوع باعث شد تا لاستیک با قیمت دولتی که حواله های آن از سوی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای صادر می شد در بازار موجو باشد.

عده ای از سو استفاده گران اقدام به احتکار لاستیک های سنگین کرده بودند با پیگیری وزیر راه به تعزیرات معرفی شدند و لاستیک های احتکار شده در بازار توزیع شدند.

با اتمام لاستیک ها با ارز دولتی قاچاق لاستیک افزایش یافت و قیمت آن در بازار به نرخ بالایی رسید.

افزایش قیمت لاستیک سنگین با خروج از ارز دولتی
سامانه کالا

عده ای از تولید کنندگان داخلی خارج از سامانه کالا اقدام به عرضه لاستیک می کردند که این اقدام خود به این نابه سامانی دامن می زد و در نهایت وزارت صمت اجازه داد تا تولید کنندگان داخلی بخشی از لاستیک سنگین خود را خارج از سامانه عرضه کنند.

سامانه کالا سامانه عرضه لاستیک سنگین می باشد که متعلق به وزارت صمت است.

توزیع لاستیک از سازمان راهداری به وزارت صمت منتقل شد

داریوش باقرجوان مدیر کل دفتر حمل و نقل مسافری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای درباره لغو توزیع لاستیک سنگین با نرخ دولتی گفت:توزیع لاستیک های سنگین از سازمان راهداری به وزارت صمت منتقل شد.

رانندگان با افزایش قیمت لاستیک راضی اند؟

در این خصوص وی پاسخ داد اگر گلایه ای در خصوص قیمت باشد باید با صنف رانندگان صحبت کنید مطمئنا رانندگان با این وضعیت راضی نیستند و این امر سبب افزایش قیمت تمام شده حمل می شود و تعهد آن برعهده وزارت صمت است از سال 1397 برای دوره ای به راهداری منتقل شد و ما صرفا حواله خرید را صادر می کردیم.

نقش سازمان راهداری جهت توزیع لاستیک

جوان اظهار داشت:وارد کننده لاستیک سنگین را وارد می کرد و بعد به عامل فروش می داد و عامل فروش هم مشخصات لاستیک وارداتی را در سامانه وزارت صمت وارد می کرد و وزارت صمت هم به سازمان راهداری تعداد و مشخصات لاستیک های موجود در مراکز فروش را می داد و پس از آن ادارات راهداری با استفاده از اطلاعات ذخیره شده در سامانه برای رانندگان حواله صادر می کردبنابراین سازمان راهداری هیچ نقشی در نحوه فروش و واردات نداشته و فقط اگر فروشنده از عرضه لاستیک خودداری می کرد با شکایت رانندگان عامل فروش را به تعزیرات معرفی می کردیم.

افزایش 25 درصدی قیمت لاستیک

احمد کریمی دبیر کانون کامیونداران گفت:ما از ابتدا هم با اصل این موضوع که لاستیک سنگین از زمره دریافت ارز دولتی خارج ود مخالف بودیم.

زمان توزیع لاستیک با ارز دولتی در بازار توزیع می شد نرخ لاستیک را متعادل نگه داشته بود به محض اینکه اعلام شد ارز دولتی از لاستیک سنگین حذف شد قیمت لاستیک 25 درصد افزایش یافت.

افزایش قیمت لاستیک با تورم و افزایش کالای مصرفی همراه است

وی گفت با افزایش قیمت لاستیک سنگین در افزایش قیمت تمام شده حمل و سپس در نرخ تمام شده کالای مصرفی عمومی اثر گذار است و با نگهداشتن لاستیک در بازار با ارز دولتی می شد جلوی تورم عمومی را به صورت قابل توجهی گرفت.

عدم نظارت بر قیمت لاستیک در بازار

وی خاطر نشان کرد:هیچ گونه نظارتی در بازار توزیع لاستیک نیست چه لاستیک های داخلی و چه لاستیک های وارداتی و فرمول مربوط به قیمت گذاری آن را نمی دانیم رانندگان کامیون های حامل مواد سوختی به دلیل حساسیت بالای حمل باید از لاستیک های با کیفیت اروپایی مانند میشلن استفاده کنند و با افزایش فوق العاده قیمت آن مواجه شده اند.

 

,

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

پنج + 4 =

فهرست