حمل بار و تاریخچه آن در ایران و جهان

توسعه فناوری و تکنولوژی در کشورهای جهان سوم موجب هوشمند سازی صنعت های مختلف شده است و این موضوع تأثیر شگرفی بر صنعت حمل بار و حمل و نقل داشته است.

دریافت اپلیکیشن اعلام و پیگیری بار ویژه صاحبان بار

دریافت اپلیکیشن ویژه رانندگان

دریافت پنل ویژه صاحبان صنایع

دریافت پنل ویژه شرکت حمل و نقل

ارتباط با ما 45175-021

در این مقاله سعی داریم شما را با تاریخچه ی حمل و نقل آشنا کنید تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

گسترش حمل بار تا امروز

بیش از چهار هزار سال قبل در زمان های نخستین انسان ها برای حمل بار از چارپایان استفاده می کردند.در آن زمان در منطقه بین النهرین حمل و نقل با قایق های پارویی در رودخانه ها معمول بود با گذشت زمان اختراع چرخ همچون کشف آتش در زندگی انسان تحول بزرگی را ایجاد کرد.

در دوره هخامنشیان راه ها و چاپارخانه هایی ایجاد شده بود و جاده های سنگ فرش شده در امپراطوری روم که تمامی نقاط را به یکدیگر متصل می کرد و جاده ابریشم که باعث پیوند شرق آسیا به غرب اروپا شد نمونه ای از راه هایی ست که در طول تاریخ بوده اند.

تاریخچه حمل بار در ایران و جهان

به نظر شما توسعه حمل و نقل به چه میزان در گسترش تمدن نقش خود را ایفا کرده است؟

پس از کشف نواحی های مختلف جغرافیایی و توسعه در بخش دریانوردی و ساختن کشتی های غول پیکر موجب کشف سرزمین های نو شد و موجب تحولات وسیعی گردید.

 تا دهه ی1870 میلادی وسایلی که در حمل و نقل زمینی استفاده می شدند به صورت طولانی مدت و با کندی مسافت ها را طی می کردند و علاوه بر صرف زمان زیاد قابلیت جابه جایی بار کمی را داشتند.

عوامل حرکت بارهای زمینی چارپایان و انسان ها بودند و همچنین در دریاها باد نیز نیروی محرک کشتی ها بود و با گذشت زمان اختراع موتور بخار تحول بزرگی را در حمل و نقل ریلی و آبی به وجود آورد.

تاریخچه حمل بار در ایران و جهان

اختراع قطار

نخستین لوکوموتیو در انگلستان در قرن نوزدهم ساخته شد و قطارها بین شهرها به حرکت درآمدند و این کشور به زادگاه قطار تبدیل شد پیدایش قطار منجر به حمل بار سنگین و ارسال بار به مناطق دورتر راحتتر صورت گرفت.

اختراع خودرو

با کشف و استخراج نفت شهرها چهره جدیدی به خود گرفتند در اوایل قرن بیستم با اختراع خودرو وارد مرحله جدیدی از حمل و نقل شدیم خیابان ها و تقاطع ها،جاده های وسیع بین شهری،جاده های روستایی،مراکز خدمات بین جاده ای به وجود آمدند

اختراع هواپیما

سال 1945 در آلمان هواپیمای جت ساخته شد و هواپیماهای جت مسافربری در آسمان به پرواز درآمدندو بعدها با تولید هواپیمای بویینگ حمل و نقل هوایی در سراسر جهان گسترش یافت.

 

عوامل مؤثر در گسترش صنعت حمل بار

  • پیشرفت و توسعه علم و فناوری در تولید وسایل نقلیه 
  • گسترش تجارت جهانی
  • افزایش جمعیت

امروزه روش ها و وسایل های مختلفی جهت حمل کالا و مسافر وجود دارد وجود انواع خودروهای سنگین و عمومی،کشتی های غول پیکر و نفت کش ها،هواپیماهای مسافربری و حمل کالا،قطارهای تندرو باعث افزایش تعامل میان کشورها و جابه جایی کالا و مسافر شده است.

حمل و نقل چیست؟  Transportation

جابه جایی کالا و مسافر با شیوه های مختلف زمینی،هوایی،ریلی و دریایی 

اهمیت و اثرات حمل و نقل 

  • زیست محیطی

انواع روشهای حمل و نقل بر محیط زیست تأثیر به سزایی می گذارند استفاده از انواع خودروها خود به تنهایی باعث آلایندگی هوا می شود و باید جهت کاهش تأثیرات مخرب به شکل بهتری مدیریت و برنامه ریزی شود.

  • اجتماعی

عموم مردم جهت فعالیت روزمره خود به حمل و نقل نیاز دارند و جهت فعالیت روزانه خود باید از وسایل نقلیه شخصی و عمومی استفاده کنند و حمل کالای خود را معمولا به یکی از روش های حمل بار جابه جا می کنند بر اساس نوع کالا یکی از شیوه های حمل و نقل را انتخاب می کنند و همین ارتباط باعث تبادل فرهنگ میان جوامع مختلف می شود.

  • سیاسی

شبکه های حمل و نقل نقاط قوت و قدرت یک کشور محسوب می شود دسترسی یک کشور به تنگه ها و بندرها  عوامل قدرت سیاسی یک کشور هستند. 

  • اقتصادی

حمل و نقل و گردشگری در سراسر جهان به عنوان بزرگترین منابع افزایش قدرت اقتصادی می باشد در کشورها با واردات و صادرات کالا که شرکت های حمل و نقل بین المللی در این چرخه نقش اصلی را اجرا می کنند سبب توسعه اقتصادی کشورها می شود.

انواع روش های حمل و نقل

  • حمل و نقل زمینی

حمل و نقل جاده ای از متداول ترین شیوه های حمل و نقل می باشد تا پیش از انقلاب اسلامی طول راه های ایران کمتر از 50 کیلومتر بود تا سال 1394 ایران دارای بیش از 200 هزار کیلومتر راه بود و این آمار در تعداد و مسافت آزادراه ها و بزرگراه ها به 3 برابر افزایش یافته است.

این شیوه در حمل بارهای شهری و بین شهری و یا کشورهای همجوار استفاده می شود و نسبت به شیوه های حمل هوایی و دریایی هزینه کمتری را دربردارد ولی برای جا به جایی مسافت های طولانی ممکن است زمان بیشتری را بگیرد و هم چنین ظرفیت حمل با کامیون کمتر از میزان حمل با قطار و کشتی می باشد.

حمل درون یک شهر و یا بین شهری با خودروهای باری متنوعی جابه جا می شود و بستگی به نوع بار،وزن بار،حجم بار،بسته بندی بار دارد.

تاریخچه حمل بار در ایران و جهان

  • حمل بار ریلی

مورد اهمیت ترین روش های حمل و نقل حمل بار و مسافر با قطار می باشد معمولا از حمل و نقل ریلی جهت بارهای سنگین و مسافت های طولانی استفاده می شود و نسبت به سایر روش ها این روش امنیت زیادی را دارد هر قطار باری به اندازه  10 کامیون می تواند بار حمل کند.این روش هزینه کمتری نسبت به حمل جاده ای دارد و بررسی از لحاظ زیست محیطی استفاده از این روش بهترین روش است زیرا میزان مصرف سوخت این روش کمتر از حمل و نقل زمینی می باشد .

در روند تولید قطار لوکوموتیوهای بخاری جای خود را به لوکوموتیوهای دیزلی دادند اما لوکوموتیوهای برقی بهترین نوع از لوکوموتیوها از نظر سازگاری با محیط زیست هستند.

کشورهای ایالات متحده آمریکا،روسیه،چین و هند بیشترین میزان خطوط ریلی را در جهان دارند. ایالات متحده آمریکا دارای گسترده ترین و طولانی ترین شبکه ریلی در جهان است که 80 درصد آن به حمل بار اختصاص دارد.

تاریخچه حمل بار در ایران و جهان

  • حمل بار دریایی

امروزه حدود 90 درصد تجارت جهانی(بر اساس وزن)را کشتی ها انجام می دهند و بدون حمل و نقل دریایی صادرات و واردات حجم عظیم کالا در جهان امروز ممکن نیست.جهت حمل کالاهای سنگین و حمل با هزینه کمتر استفاده از این روش مناسب می باشد.یک کشنی نفت کش می تواند ظرفیتی معادل 9000 برابر یک کامیون و یک کشتی کانتینری 2000 برابر کامیون بار حمل کند.

کشتی های کانتینری و فله بر از مهم ترین انواع کشتی های باری هستند از کشتی های فله بر برای جابه جایی کالاهایی مانند نفت،گاز،مواد معدنی،مواد پتروشیمی و غلات استفاده می شود این مواد را به صورت فله در مخازن یا تانکرهای کشتی قرار می دهند.

کشتی های کانتینری سرعت تخلیه و جابه جایی کالا را افزایش می دهند و کالاها درون محفظه خاص با بربچسب هایی که مشخصات کالا روی هر کانتینر مشخص می شود و این امر مدیریت انبارداری محموله را آسان میکند.تقاضای حمل و نقل دریایی در کشور ما روزبه روز در حال افزایش است.

تاریخچه حمل بار در ایران و جهان

  • حمل بار هوایی

از سریعترین شیوه های حمل و نقل به حساب می آید و معمولا جهت حمل بار و مسافر در مسافت های طولانی و صرفه جویی در زمان استفاده می شود. از هواپیما جهت حمل بارهای فاسدشدنی،کم حجم و ارزشمند  استفاده می شود.مصرف سوخت هواپیما نسبت به روش های دیگر بیشتر و سفر آن گرانتر می باشد.

در سال 1394تعداد کل فرودگاه های کشور بیش از 54 فرودگاه می باشد که پرترددترین فرودگاه کشور به ترتیب فرودگاه مهرآباد تهران-فرودگاه مشهد-فرودگاه امام خمینی تهران-فرودگاه شیراز-فرودگاه اصفهان-فرودگاه اهواز-فرودگاه کیش می باشد. 

تاریخچه حمل بار در ایران و جهان

 

,

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

12 + 13 =

فهرست