بارنامه چیست؟ و چه کاربردی دارد

ارائه پنل های ویژه باربری و شرکت های حمل و نقل با عضویت در سامانه نت بار

بارنامه چیست؟

بارنامه گاهی اوقات به اختصار BOL  یا B/L (Bill of lading)  سندی ست که توسط شرکت حمل کننده یا نماینده آن جهت تأیید دریافت بار برای حمل صادر می شود و برای انواع مختلفی از حمل ها مانند حمل زمینی،دریایی،هوایی و ریلی بارنامه با قوانین خاص صادر می شود.

بارنامه یکی از سه سند اساسی است که در تجارت بین المللی مورد استفاده قرار می گیرد.

به طور کلی بارنامه قراردادی است بین فرستنده کالا،شرکت حمل و نقل و گیرنده کالا مبنی بر اینکه کالاها از کجا حمل می شود و به کجا هدایت می شود و اطلاعات فرستنده و گیرنده و شرکت حمل و نقل که بارنامه راصادر می کند ذکر می گردد.

بارنامه در باربری و شرکت های حمل و نقل

مزیت صدور بارنامه

در بارنامه فرستنده کالا باید بارنامه را به طور کامل مطالعه کند که اطلاعات فرستنده و گیرنده به طور صحیح وارد شده باشد.

باربری با داشتن مجوز از سوی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای جهت صدور بارنامه را دارند بارنامه در تحویل کالا و هم میزان بیمه ای که که شما براساس ارزش کالای خود تعیین می کنید هرچقدر بار شما ارزش بالاتری داشته باشد میزان مبلغ بیمه نیز افزایش می یابد در صورتی که محموله شما به سلامت به مقصد نرسد می توانید از بیمه خسارت دریافت کنید پس وجود بارنامه معتبر اهمیت به سزایی دارد.

اطلاعات موجود در بارنامه

  • اطلاعات شرکت حمل و نقل
  • اطلاعات گیرنده و فرستنده

آدرس گیرنده و فرستنده،نام و نام خانوادگی گیرنده و فرستنده،مبدأ و محل بارگیری،مقصد و محل تخلیه،تاریخ بارگیری

  • اطلاعات راننده

نام و نام خانوادگی راننده،کدملی،کارت هوشمنده راننده

  • اطلاعات خودرو

کارت هوشمند خودرو،نوع خودرو و پلاک خودرو

  • اطلاعات بار

نوع بار،وزن بار،بسته بندی بار

  • اطلاعات مالی

هزینه حمل بار،کمیسیون باربری،ارزش بار،بیمه بار،نحوه پرداخت کرایه

انواع بارنامه

  •  حمل و نقل زمینی
  • حمل و نقل هوایی
  •  حمل و نقل دریایی
  •  حمل و نقل ریلی
  •  سراسری
  • مرکب

بارنامه در باربری و شرکت های حمل و نقل

 حمل و نقل زمینی

یکی از پر استفاده ترین گونه بارنامه در حمل و نقل است تعداد بارنامه های که به صورت حمل با کامیون صادر می گردد بیشتر می باشد این نوع دارای 3 نسخه است که به امضا صادرکننده،حمل کننده و گیرنده کالا می رسد.

بارنامه در باربری و شرکت های حمل و نقل

دریایی

سند یا رسید معتبری است که تحویل گرفتن کالا توسط شرکت حمل و نقل را به اثبات رسانده و تأیید می کند که کالای مطرح شده در بارنامه که جزئیات و تعداد و مقدار آن مشخص است حمل گردیده است یا شرکت حمل و نقل برای بارگیری در کشتی تعیین شده حمل بار به بندر مشخص شده،مسئولیت آن را به عهده گرفته است در حمل و نقل دریایی بارنامه ها در انواع مختلف صادر می گردد.

 

بارنامه در باربری و شرکت های حمل و نقل

 

بارنامه که یکی از ضروریات جهت ترخیص کالاست و مالک کالا را مشخص می کند یکی از نسخ اصلی آن می بایست یک هفته قبل از ورود کالا به بدر در اختیار خریدار کالا cansignee قرار گیرد تا بتواند بدون پرداخت هزینه اضافی نسبت به ترخیص کالا اقدام نماید.

بارنامه در باربری و شرکت های حمل و نقل

 هوایی

سندی که حمل هوایی کالا را ممکن می سازد بارنامه هوایی با Air way bill نامیده می شود.در حمل هوایی کالا بارنامه یا AWB همان کاری را انجام می دهد که Bill of lading در حمل دریایی انجام می دهد.با این تفاوت که AWB قابل انتقال یا قابل واگذاری نیست و در واقع صادر نمی شود تا زمانی که AWB تحویل گیرنده یا صاحب کالا داده شود تا مالک گردد.بار مورد بحث پس از اثبات مالکیت در اختیار مالک یا فرد نامبرده شده در اسناد قرار می گیرد. که ایشان تأیید رسید کالا و پرداخت هزینه های احتمالی را برعهده می گیرند.

بارنامه در باربری و شرکت های حمل و نقل

هنگامی که بارهای هوایی توسط شرکت حمل و نقل هوایی ارسال می گردند شرکت تجمیع کننده بارها اقدام به صدور Master air way bill یا نسخه اصلی که دربرگیرنده همه اطلاعات مربوط به بار و کالاست به نام نماینده کارگزار خود در مقصد صادر می نماید ولی نسخه مجزایی تحت عنوان House air way bill برای هر سری از کالاها به طور مجزا صادر می نماید سپس نماینده شرکت حمل و نقل در مقصد اقدام به تخصیص هر سری از بارها به مالکین مطرح شده در نسخه اصلی یا MAW می نماید.

بارنامه B/L در AWB همه جزئیات مربوط به تحویل گیرنده کالا مشخص و مشخصات مربوطه ثبت می گردد.

 ریلی

حمل کالا میان کشورها از طریق راه آهن تحت پوشش شرایط و ضوابط قوانین بین المللی حمل و نقل ریلی می باشد اسناد مربوط به حمل بار غیر قابل انتقال می باشد و مادامی که هویت تحویل گیرنده کالا احراز نگردد این مدرک قابل بهره برداری نیست.

یا به عبارتی دیگر راه نامه راه آهن سندی است که توسط شرکت های راه آهن در ایستگاه های بارگیری صادر می شود.

در راه نامه جزئیات بار،اطلاعات فرستنده و گیرنده کالا،نام ایستگاه مبدأ و مقصد و شماره واگن در آن مشخص گردیده است.

بارنامه در باربری و شرکت های حمل و نقل

کالاهایی که از طریق راه آهن حمل می گردد از سه مبدا:

  1. کالاهایی که از اروپا از طریق کشور ترکیه حمل شده از مرز رازی وارد ایران می گردد.
  2. کالاهایی که از اروپا از طریق ترانزیت کشورهای اروپا شرقی حمل شده و وارد مرز جلفا می شود.
  3. کالاهایی که از مرز میرجاوه وارد ایران می گردد ایستگاه این کالاها زاهدان می باشد.

حمل مرکب 

FIATA BILL OF LADING  در حمل و نقل multimodal تنها یک سند صادر می گردد که اگر بر روی فرم هایشان ثبت شده باشد به آن hours B/L و یا FIATA B/L  گفته می شود در این بارنامه روش های مختلف که قرار است کالا با آن جابه جا شود ذکر می گردد.

بارنامه حمل مرکب توسط کارگزار حمل forwarder صادر شده و مسئولیت حمل زمینی و دریایی به عهده اوست.در واقع خدمات Door to Door توسط این بارنامه صورت می پذیرد. چون صادر کننده این نوع بارنامه ها Forwarder ها می باشند از فرم های متحدالشکل توسط فدراسیون بین المللی FIATA که به تأیید اتاق بازرگانی بین المللی هم رسیده است استفاده می شود.

 سراسری

Through Bill of Lading این بارنامه توسط خطوط کشتیرانی برای مواردی که محموله طبق قرارداد بایستی فراتر از بندر مقصد حمل شود صادر می شود و همچنین پای بیش از یک حمل کننده در میان باشد.جزئیات و نوع مسئولیت ها در شرایط مندرج در پشت بارنامه معلوم می سازد.

بارنامه سراسری توسط carrier یا متصدی حمل صادر می شود و صادر کننده بارنامه مسئولیت هر دو طرف حمل را برعهده می گیرد.

 

,

پست های مرتبط

1 دیدگاه. Leave new

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

یک × چهار =

فهرست